Almost ther (Sunset), 2014
Hd-video loop, 151min
"With Almost ther, Marcus Herse continues his investigation of the human architectonic environment and alludes to questions of individual experience, mobility, and control. Serving as the centerpiece of the exhibition, the video work Almost ther (Sunset) invites the viewer to take a seat in the back of the artist’s ‘92 Honda Civic and drive through the Glendale Galleria parking garage at dusk. Liberated from the arduous task of searching for a parking space, the structure is declared the event, and here, the viewer is invited to contemplate the light and shadow play of the setting sun filtered through the shells of the car and the architecture. The empirical footage seamlessly captures a clinical mood that oscillates between ghastly and ghostly. There are sporadic consumers walking to or from their vehicles, mechanically operating seemingly without agency. There is the occasional gust of wind, stuttering and stammering of shopping carts, and honking of horns, creating a sparse soundtrack, alluding to some sense of action that is never quite fulfilled, but steadily anticipated. [...]"
Excerpt from the press release for Almost ther, August 9 -30, 2014, Commonwealth & Council, Los Angeles
"Mit Almost ther setzt Marcus Herse seine Untersuchung der menschlichen architektonischen Umgebung fort und spielt auf Fragen der individuellen Erfahrung, Mobilität und Kontrolle an. Das Videowerk Almost ther (Sunset), das das Herzstück der Ausstellung bildet, lädt den Betrachter ein, auf dem Rücksitz des 92er Honda Civic des Künstlers Platz zu nehmen und in der Abenddämmerung durch das Parkhaus der Glendale Galleria zu fahren. Befreit von der mühsamen Aufgabe, einen Parkplatz zu suchen, wird die Struktur zum Ereignis erklärt, und hier ist der Betrachter eingeladen, das Licht- und Schattenspiel der untergehenden Sonne zu betrachten, das durch die Karosserie des Autos und der Architektur gefiltert wird. Das empirische Filmmaterial fängt nahtlos eine klinische Stimmung ein, die zwischen schaurig und gespenstisch schwankt. Es gibt sporadische Verbraucher, die zu oder von ihren Fahrzeugen gehen und scheinbar ohne Handlung mechanisch agieren. Es gibt gelegentliche Windstöße, Stottern und Stammeln von Einkaufswagen und Hupen, die einen spärlichen Soundtrack erzeugen, der auf ein gewisses Gefühl von Aktion anspielt. das sich nie ganz erfüllt, aber stetig erwartet. [...]"
Auszug aus der Pressemitteilung zu Almost ther, 9.–30. August 2014, Commonwealth & Council, Los Angeles